tisdag 24 november 2009

Övning 328 - Livsstilsfrågor

De tre vanligaste frågorna om min livsstil ställer jag själv. Till mig själv. Den första på söndagkvällen när maken och jag planerar logistiken för kommande vecka. ”Ska vi alltid gå i skift och aldrig ses?” Den andra mitt i veckan när jag hämtar minstingen på dagis och inser att det är ett och ett halvt dygn sedan vi sågs i vaket tillstånd. Jag kom hem sent igår kväll och gick tidigt imorse. 36 timmar utan mina barn. Och ändå har jag inte varit bortrest. Lillkillen är glad att det är jag som hämtar och vill leka, rita, pyssla, julpynta tillsammans. ”Vänta lite, jag måste laga mat, förhöra syskonens läxor, skjutsa till träningen och sätta igång en maskin tvätt. Sen ska vi leka!” ”Hur blir jag en mer närvarande mamma?” är min andra fråga till mig själv. På lördagen river vi återstoden av veckans måsten, handla, städa, stryka, byta däck, köra till tippen osv. På söndag ställer jag den tredje frågan: ”Är det värt det?”

6 kommentarer:

  1. Bra fråga "är det värt det?". Livet rusar iväg. När ska vi få tid att stanna upp och reflektera?

    SvaraRadera
  2. Lilla du!
    Jag har varit hemma under en mycket lång tid med mina barn, och jag kan säga att mina tidigare upplevelser har ändrat min livsstil rätt rejält.
    Pengar är bra att ha, men saker kan man få för mycket av. Jag säljer och köper på tradera, ger bort till vänner.
    Tiden vi får med våra barn är så oerhört kort, och så värdefull.
    Så vad gör jag?
    Just nu letar jag ett halvtidsjobb som varar under tiden ungarna är på dagis. Min karl jobbar heltid, och är den som drar runt oss.
    Vi har ju kämpat så för att få dessa mirakel och jag vägrar att falla för alla måsten som visas i media. Ny tv, ny bil, nytt hus...
    Vi valde bort det nya huset och köpte ett gammalt, vi har en halvgammal bil och den gamla tv:n duger ett tag till.
    Livet är så mycket mer...

    SvaraRadera
  3. Det är så sant det du skriver, det är så verkligheten ser ut för många.

    SvaraRadera
  4. Ja. livet är nog inte så märkvärdigt egentligen. Svårt att inse bara. Det är de små skimrande stunderna som räknas.

    SvaraRadera
  5. Jag får för mig att det i alla fall är sunt att vara så insiktsfull att man ställer livsstilsfrågorna till sig själv

    SvaraRadera
  6. Köp strykfritt och gör städningen till en gemensam familjestund, så frigör du lite tid. ;)
    Skämt åsido, det är verkligen inte lätt att få ihop arbete och familj och känna att det är lite kvalitet i livet. Det är viktiga frågor du ställer framför allt den sista.

    SvaraRadera