söndag 24 januari 2010

Övning 10:24 - En J-berättelse

Jalusi, Jaguar, Jantelag, Jetmotor, Judaskyss, Jordnära, Jaktinstinkt

Han gick fram till jalusin och justerade den så att han kunde se utan att bli sedd. Ute på gatan pågick livet. Bleka ansikten vände näsan mot vårens första solstrålar, mammorna drog sina vagnar lite långsammare och gatuförsäljarnas röster hade fått förnyad kraft.

Han tittade på klockan och kände jaktinstinkten vakna. Snart skulle hon vara här. Lilla troskyldiga Johanna. Så oförstörd och jordnära. Perfekt för uppdraget. Hur många judaskyssar hade han inte delat ut i jakten på henne?

Han vände blicken mot fönstret igen och såg Johanna skynda mot ytterdörren. Nyckeln i låset och sedan var hon inne i rummet.

- Har du den?

Hon log och nickade. Han andades ut och kände först nu hur spänd han hade varit. Hon var perfekt. Nu skulle han visa alla att Jantelagen inte gällde honom! Johanna klappade på handväskan.

- Då sticker vi.

Han tog på sig kepsen och de mörka solglasögonen. Kollade passet. Jo, det skulle nog duga. Han kunde redan höra jetmotorerna dåna.

4 kommentarer:

  1. Oj spännande. undrar hur han skulle visa att jantelagen inte passade honom... man blir mer nyfiken..och tänk så många som skrivit om jantelagen iallafall en till på puffen.

    SvaraRadera
  2. Som du skrev i min blogg så är det här formatet lite kort för att skriva på ibland.
    Apropå min text så blev jag nödgad att avsluta den i förtid.

    SvaraRadera
  3. Spännande tycker jag också! Vad är det hon gör åt dem/honom som verkar vara "biljetten" till ett roligare (rikare?) liv?

    SvaraRadera
  4. Helt egotrippat skriver jag bara för att tacka för bekräftelsen. Du GILLAR "Spänta fjässing"! Alla andra har bara sagt "va??" Jag gick tillbaka till den i kväll (har minne som en nematod) och skrattade själv hysteriskt (det var ju egotrippat, bara det).

    Ang dina texter här på din sida: gillar dem alltid, skriver bara om det är något speciellt.

    SvaraRadera