fredag 27 november 2009

Övning 331 - Avbrott i vardagsbestyren

Klockan ringer, det är dags att gå upp. Jag lägger kudden över örat och försöker in i det längsta vara kvar i den varma sköna sömnen. Signalen är obeveklig och det är bara att slänga benen över sängkanten och gnugga sömnen ut ögonen. Brrr! Det är kallt och jag sveper morgonrocken kring mig. Jag stänger av signalen och går mekaniskt ut i köket där jag sätter på kaffe. Autopiloten är på och kroppen sköter rörelserna perfekt trots att hjärnan ännu inte är påkopplad.

Ut i badrummet och ta en snabb dusch. När jag är påklädd hämtar jag tidningen och sätter mig vid köksbordet med en rykande kopp kaffe och en smörgås. Varje morgon likadan. Det är ingen dålig start på dagen, men så in i norden enformigt. Långt bak i min ännu sömniga hjärna hör jag Thåströms röst ”gåupptilljobbetjobbajobbaätalunch – samma sak händer imorgon”. Jag biter håglöst i mackan och bläddrar i tidningen. ”jobbaåkatrickhemåsättasejåglo – de e inget liv, de e slaveri” Ebba Grön maler på i huvudet och jag ruskar på mig. In i badrummet och borsta tänderna. Jag grimaserar mot min spegelbild och plötsligt hör jag hur radion går igång. Det är min reservväckning om jag inte kommer upp av mobilsignalen. Inne i radion sitter Freddie Mercury och gastar för full hals ”I want to break free”. Jag kan inte låta bli att skratta. Ja, varför inte? Istället för att ta på mina prydliga kontorskläder väljer jag grova kängor, en varm fleece och min anorak. Jag häller upp återstoden av kaffet i en termos och svingar fram några bullar ur frysen. Visslande tar jag fram ryggsäcken och packar ner ett sittunderlag och min matsäck. Jag lämnar lägenheten. Det ser ut att bli en härlig dag!

7 kommentarer:

  1. Det låter fantastiskt! "I want to break free" är ju en enormt bra låt (och den rösten!) och gav dig lusten att släppa loss från vardagen. Skönt berättat.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med Ethel.
    Freddy Mercury var GRYMT bra.
    När jag jobbade hade jag rätt fritt och kunde ibland ringa och begära ledigt en dag så där hipp som happ.

    SvaraRadera
  3. Vilken rebell! Vi skulle nog behöva tänka så lite oftare. Hörde ett reportage från Belgien där butiker inte öppnade när de skulle på måndagen eftersom det ändå förmodligen inte kom några kunder då.

    SvaraRadera
  4. Fin beskrivning om känslan just nu.

    SvaraRadera
  5. Härlig skildring av ett spontant avbrott i vardagen, fler sådana! Queen (Freddy) är bra på att låta en dra iväg känslomässigt.

    SvaraRadera
  6. Man måste ta sådana avbrott i vardagen! "I want to break free" ;)

    SvaraRadera
  7. Just så ska man göra ibland - det ger livet liv!

    SvaraRadera