tisdag 14 juli 2009

Utmaning 195 - Franskt


Paris. En mullrande, bullrande, viskande, lockande stad. Chica små fransyskor med eleganta pudlar, stinkande uteliggare under broarna, snabba affärsmän som i sina kostymer skickligt kryssar genom trafiken på sina mobiletter. Kontrasternas stad med nerslitna slumkvarter blandade med en tyngre, mera förnäm bebyggelse. Det småskaliga i det stora. Doften av Paris en varm sommarmorgon när butikspersonalen sköljer trottoarerna framför sina små rörelser. Det är doften av sopor, blommor, croissanter, café au lait och hundskit.
Gå in i Les Marais, de gamla judiska kvarteren, och låt dig förföras av de små vindlande gatorna, konsten, gallerierna och de förtjusande små gårdarna. Gå vidare till Centre Pompidou och få en dos av ungdomskulturen. Promenera norrut till Place Pigalle där sexhandeln är en del av vardagen. Mammor med barn i handen passerar oberört sexshopar där mekaniska skyltdockor piskar varandra med masker för ögonen. Fortsätt två kvarter upp till Place du Tertre. En turistfälla, javisst, men värt ett besök ändå. I kvarteren kring torget hittar man pittoreska miljöer, Moulin Rouge förstås och till och med en gammal vingård.
Jag älskar Paris. Jag lutar mig tillbaka och minnena sköljer över mig. Hettan, smutsen, utelivet, men också kontoret och kollegorna. Långa vinluncher, omständlig administration, underbart svårt språk. Idag är det fest i Paris. Jag är inte där.

3 kommentarer:

  1. Du förmedlar verkligen en doft av staden, härligt. Jag förutsätter att du verkligen har upplevt det du skriver i det här fallet. Om inte så är det än bättre fångat.

    SvaraRadera
  2. Önskar att jag fått läsa din Paris-skildring innan vi själva åkte till Paris förra veckan; skulle vilja vandra i dina fotspår. En sådan fin skildring//Sofie

    SvaraRadera
  3. Vilka bilder du målar upp. Början är bara så bra. Orden liksom tar mig in i staden, i dess själ. /Betty

    SvaraRadera