tisdag 6 april 2010

2010:96 En JAG-dag

Morgonen började bra. Alla jagen låg där stilla och enade i kroppen och verkade helt överens om att det skulle bli en underbar jag-dag. Det ena jaget sträckte lite på sig och gäspade.

- Vilken underbar dag! Idag ska jag bara slappa i soffan och läsa glossiga magasin. Till lunch ska jag äta en stor burk Ben & Jerrys och sedan tror jag att det blir Mr. Darcy hela eftermiddagen.

Ett annat jag vaknade till vid detta uttalande och blinkade lite häpet.

- Är du inte klok? Ett sånt här tillfälle får inte glida oss hur händerna! Idag ska vi passa på att vara riktigt hälsosamma. Vi går upp och springer en runda, sen tar vi en schysst GI-frukost. Efter det vill jag passa på att vara ute i trädgården så mycket som möjligt idag. Solen skiner och vi har en hel massa grävande att göra.

Det tredje jaget var tyst. Hon hade en helt annan plan. En sådan här dag skulle förstås gå till att vara social med vännerna. Shopping i stan, lattefikor, tjejsnack och om eftermiddagen blev sen, så gärna ett glas vin på en loungig bar. Bäst att inte ta upp detta ämne redan nu, när de andra jagen redan var i luven på varandra. Taktiken var att avvakta och slå till när de andra var försvarslösa.

Kroppen försökte samla ihop sig och steg upp. Morgonduschen var väl alla överens om att den behövdes, även om det andra jaget lamt påpekade att de borde ha sprungit först. Timmarna som följde blev stökiga. Jagen kunde över huvud taget inte samarbeta utan gjorde sitt bästa för att sticka käppar i hjulen för varandra. De var som en stor syskonskara som visste precis vilka knappar de skulle trycka på för att reta varandra till max. När kvällen kom var alla missnöjda.

- Vet ni vad? Jag tycker vi skiter i såna här jag-dagar. Om vi inte hade haft så högt skruvade förväntningar utan samarbetat och kompromissat som vi gör alla andra dagar så hade vi kunnat ha det riktigt skönt.

- Mmmm, du har rätt. Nu går vi och lägger oss och imorgon är det som vanligt igen. Det blir bra.

Alla jagen hummade instämmande och la sig tillrätta i kroppen. Imorgon skulle de ha en härlig vi-dag!

8 kommentarer:

  1. Haha, roligt och träffande tycker jag. Precis så kan jag känna mig ibland (ofta), olika jag vill olika saker.

    SvaraRadera
  2. Härlig! Nu blev jag glad. Fin beskriving, tror nog att många kan känna igen sig.

    SvaraRadera
  3. Mycket träffande beskrivning av morgontankarna. Rolig text som slutade bra.

    SvaraRadera
  4. Underbar historia, fast lite få jag tycker jag, även jag tycker det!! ;)

    SvaraRadera
  5. Härligt, träffande, bra skrivet.

    SvaraRadera
  6. Du sätter verkligen fingret på veligheten! Skönt att få veta vad den beror på. Bra och underhållande skrivet, jag gillar!

    SvaraRadera
  7. Kul och faktiskt precis så det kan va ;)

    SvaraRadera
  8. Hahahaha... underbart! Jag känner igen mig på pricken. Detta inträffar varenda lördag för mig.

    SvaraRadera